Baru Je Bercer4i, Tak Sangka Ini Keadaan Terkini Ayu Di Rumah Tanpa Suami Di Sisi, Dah Tak Mampu

Sejak kelmarin, tular di media sosial berkenaan video tular yang dikongsikan seorang wanita di TikTok apabila berpimpin tangan dengan suaminya masuk ke mahkamah syariah bagi mendengar lafaz cer4i lelaki itu.

Pasangan tersebut sebelum ini pernah tular apabila sang isteri dikenali sebagai Siti Rohayu gigih menjaga suaminya yang koma selama 90 hari.

Kecekalan wanita itu telah menjadi sorotan dan pencer4ian mereka juga mengejutkan banyak pihak kerana mengetahui kisah mereka berdua.

Video yang diambil dari ‘live’ yang dibuat oleh pasangan itu sebelum bercer4i sememangnya menjadi perhatian ramai kerana kebanyakan daripada netizen berasa sebak melihat apa yang berlaku.

Walau bagaimanapun, Siti Rohayu dan bekas suami meminta orang ramai tidak mengecam mana-mana pihak kerana mereka juga ingin memulakan hidup baru dan membesarkan anak-anak dengan baik di kemudian hari.

Menjengah ke ruangan TikTok wanita itu, dia mengatakan yang dia sudah ikhlas dan reda dengan apa yang berlaku walaupun berasa sedih dengan perpisahan tersebut.

Dia memohon agar kehidupannya akan mulai tenang dan kuat untuk melalui hal ini kerana anak-anak juga sudah mulai bertanya mengapa mukanya kerap lalu di laman TikTok sejak beberapa hari kebelakangan ini.

Apa-apapun, semoga Siti Rohayu dan bekas suaminya masih berhubungan baik demi membesarkan cahaya mata mereka bersama selepas semua masalah selesai dengan terlafaznya talak tempoh hari.

Antara komen netizen:

Dalam update terbaru di Facebook Umy, wanita itu akui cukup susah untuk melelapkan pasca perpisahannya dengan suami.

Malah anak keduanya, Eqy sudah mula bertanyakan macam-macam selepas ternampak sedutan live wajah wanita itu di TikTok.

Luahan suami Siti R0hayu buat ramai sebak

Sementara itu, menerusi perkongsian ‘live’ di Facebook, suami Siti Royahu dilihat turut meluahkan perasaan beliau selepas ramai ntizen bertanyakan keadaannya.

Muhammad Ridhwan yang ketika itu berada dalam kereta di sebelah Siti R0hayu yang sedang memandu untuk ke mhkamah menjawab pertanyaan beberapa warganet.

Antaranya Ridhwan berkata punca beliau terpaksa melepaskan isteri adalah kerana mahu menyenangkan semua pihak dan agar tidak berlaku msaIah lebih besar.

“Kami berp1sah kerana untuk menyenangkan semua pihak. Memang kena lafaz (taIak), terpaksa lafaz bila dah sampai mhkamah. Mungkin lepas lafaz keadaan akan menjadi tenang”

“Bila terlajak sayang, kita perlu belajar untuk melepaskan”

“Memang sedih, tapi terpaksa kerana jika tidak berp1sah akan mendatangkan msaIah lain di masa hadapan”

“Walau sekuat mana pun sayang, tapi seandainya melepaskan ada lebih baik, maka terpaksa lepaskan juga. Demi kebaikan untuk semua pihak” luah Ridhwan.

Dihujung perkongsian ‘live’ tersebut, Ridhwan sempat memberi teguran kepada warganet bahawa tidak semua hal rumh tngga boleh dikongsikan kepada orang ramai.

“Takkan hal dalam kain pun nak cerita kat orang ramai” katanya.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen turut sama sebak melihat keadaan Ridhwan yang kelihatan tenang dan sesekali ketawa biarpun tahu itu adalah hari terakhir dia bergelar suami kepada Siti R0hayu, individu yang setia menjaganya selama 90 hari ketika ko-ma.

Bercer4i selepas cekal jaga suami koma lebih 90 hari, wanita reda… mahu mulakan hidup baharu- “Harap Abi lebih sihat dan baik dijaga keluarga”

Terdahulu KISAH seorang wanita menjaga suaminya yang terlantar koma lebih 90 hari akibat kemal4ngan jalan raya pada mendapat perhatian warga maya.

Lebih menyentuh hati apabila Siti Rohayu atau lebih dikenali sebagai Ayu yang merupakan usahawan kosmetik tetap setia menjaga suami, Muhammad Ridhwan Mohd Zaki yang hampir hilang ingatan tanpa berputus asa demi melihat lelaki itu sembuh seperti sedia kala.

Namun apa yang mengejutkan warganet apabila baru-baru ini sudah tiada gambar atau video bersama suami kecuali bersama anak-anak di media sosialnya.

Berdasarkan hantaran pada 11 Oktober 2022, Ayu memuat naik foto menunjukkan dirinya berjubah hitam berdiri di hadapan Mahkamah Syariah Daerah Besut, Terengganu.

Dipercayai wanita itu sedang dalam proses pencer4ian setelah sekian lama menjaga suaminya yang tidak mampu menguruskan diri sendiri sejak kemal4ngan itu.

“Ya Allah… Semoga keputusan yang aku buat hari ini, adalah yang terbaik untuk semua orang, termasuk untuk diriku dan anak-anak. Sekuat mana pun sayang kita pada seseorang, kalau Allah kata dia bukan jodoh kita. Maka bukanlah. Maafkan Umy (gelaran Ayu) semua. Sebab tak mampu nak jadi insan yang kuat untuk meneruskan dan mempertahankan”

“Andai tiba saatnya di mana kita harus melepaskan, bukan kerana tak sayang. Tetapi kita sedar, andai diteruskan akan banyak lagi pihak akan terluka. Mengalah bukan bererti kalah, mengaku salah bukan bererti salah, tetapi cukup penat ment4l dan fizikal untuk meneruskan”

“Fokus pada kesihatan dan anak-anak itu lebih baik. Biarlah satu dunia membenci dan mengecam Umy, Allah ada. Sama-sama kita mendoakan dipermudahkan segala urusan hari ini,” tulisnya di Facebook.

Ibu kepada dua cahaya mata ini seterusnya membuat satu siaran langsung (live) pada pagi Isnin, memaparkan dia berada di Mahkamah Syariah Daerah Besut untuk urusan perpisahan bersama suaminya.

Dalam hantaran sama, Ayu menjelaskan bahawa itulah detik-detik terakhir mereka berdua bersama sebelum masing-masing bakal membawa haluan sendiri selepas ini.

“Selamat tinggal Aby (panggilan suami),” katanya dalam kapsyen sebuah video yang dimuat naik.

“Umy buat keputusan dengan rela hati. Mungkin ini yang terbaik untuk saya dan suami supaya tak ada pergaduhan mana-mana pihak dan bawa haluan masing-masing”

Tangkap layar hantaran Ayu menjelaskan mengenai perpisahannya

“Ramai tak faham kalau nak share semua (perkara). Cuma (Ayu) berharap Abi lebih sihat dan bertambah baik (apabila) dijaga keluarga dia”

“Biar dia mampu nanti cari dan tengok anak-anak. Abi tak faham keadaan dia (diri sendiri). Kalau dia normal, dia tak cakap macam tu,” ujarnya merujuk kepada suaminya yang mencelah ketika sesi live.

Kata Ayu lagi, dia hanya menyalahkan dirinya sendiri atas perpisahan yang berlaku.

Malah katanya keputusan dibuat secara sukarela tanpa sebarang paksaan daripada mana-mana pihak.

Dalam pada itu, wanita ini turut menejelaskan bahawa dia sudah penat untuk ‘berjuang’ demi hubungan mereka dan memilih untuk mengundur diri sebelum dia menjadi ‘gila’.

Permulaan hidup baru. Maaf sebab buat keputusan ini dan mungkin ramai yang tak puas hati dan kecewa dengan Umy.

“Aku bukan seorang yang baik. Sebelum menyalahkan orang lain. Diri aku yang patut dipersalahkan. Biarlah satu dunia kecam aku dengan keputusan yang aku buat”

“Terlalu ramai yang buat andaian sendiri. Menabur fitnah tidak henti-henti. Seperti mereka yang duduk serumah dengan Umy. Semoga pahala kalian mengalir buat diriku. Semua orang boleh bercakap tapi yang menanggung dan lalui hanya kami”

“Kalian tak suka aku, block aku, dari kalian komen benda yang tak sepatutnya. Mungkin ini posting last tentang diriku, Lepas ni fokus pada bisnes. Permulaan hidup baharu. Maaf sebab buat keputusan ini dan mungkin ramai yang tak puas hati dan kecewa dengan Umy,” ujarnya dalam hantaran tersebut.

Komen netizen pada hantaran yang tular

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen turut sama sedih dan juga terkejut saat mengetahui perkembangan terbaharu pasangan suami isteri berkenaan.

Bagaimanapun, netizen mendoakan semoga Ayu terus diberikan kekuatan dan dipermudahkan segala urusan dalam meneruskan kehidupan bersama anak-anak.

“Moga Allah permudahkan urusan kalian berdua. Allah uji tanda Allah sayang pada kalian”

“Moga Allah bagi mudah. Bagi kuat untuk Umy dan Aby. Mohon jangan komen yang bukan-bukan”

“Siapa yang follow Umy dari awal Aby s4kit, akan tahu sebab apa dia buat keputusan macam ni, harap anda faham dan tak kecam Umy. Kasihan Umy… dia tetap sayang Aby,” komen beberapa netizen pada hantaran di Facebook.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like Page Kami, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: Tt lilydean2/bungacintasaya/Ig wanayu303/achikdia.com