D4yus Sangat, Mek KeIantan Derit4 Macam Pengem1s Minta Suami Azankan Anak

Ku sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Itulah yang dapat disimpulkan mengenai nasib wanita ini apabila mahligai yang dibina musnah dalam tempoh kurang setahun.

Kisah mengenai Nabielah Ma’aseh, 21, meraih perhatian ramai selepas dia berkongsi beberapa video di media sosial.

Ketika dihubungi mStar, Nabielah sempat memperincikan kisah pertemuan dia dan bekas suami yang membawa kepada pernikahan mereka pada bulan Mei tahun lalu.

“Saya berasal dari Kelantan, dia pula dari Kuala Lumpur. Saya merantau dan kerja di Ampang. Masa PKP (Perintah Kawalan Pergerakan), saya ada masalah di tempat kerja, macam kena tipu gaji. Jadi saya pun update media sosial mencari kerja part time”

“Kemudian bekas suami komen story saya, ajak kerja jadi business partner. Jadi kami berkenalan sejak tahun 2020. Kami buka gerai, berniaga makanan. Saya bahagian masak-masak,” ujarnya.

Bercerita lanjut, Nabielah berkata dia sudah berpunya pada waktu itu, namun mengorbankan cinta lama demi lelaki itu kerana melihat keikhlasannya untuk bersama.

Nabielah juga terbuka hati untuk meneruskan hubungan memandangkan dia menerima layanan baik daripada keluarga bekas suaminya, pada waktu itu.

“Bertahun-tahun bercinta, tapi bekas kekasih tak pernah ajak kahwin, macam tak serius. Kemudian bekas suami beritahu mak dia, bahawa dia nak kahwin dengan saya. Saya pilih dia sebab kami lalui susah senang bersama, keluarga dia pun ambil berat mengenai saya”

Nabielah bersama permata hati kesayangannya

“Mak ayah kami pun setuju, jadi saya rasa ini pilihan yang tepat,” ujar Nabiela yang tidak menyangka segala keindahan itu bakal bertukar kepada episod duka dalam hidupnya.

Dakwa wanita itu lagi, dia mula menerima mesej pelik daripada beberapa perempuan selepas berkahwin, namun cuba bersangka baik kerana percaya akan suaminya.

Lebih malang katanya, dia juga pada masa itu baru sahaja mengandung, sekaligus memberi tekanan yang hebat kerana menerima layanan kurang baik daripada suami.

“Selepas kahwin, saya dapat amaran daripada skandal dia. Dia suruh saya hati-hati dengan suami. Tapi selama saya kenal dia, saya sikit pun tak nampak dia ada perempuan lain atau skandal. Saya rasa orang nak kacau, saya anggap macam fitnah”

Saya mewakili berjuta wanita kuat tanpa lelaki… saya hanya nak beri pengajaran.

“Masuk minggu kedua ada lagi warning. Saya dah rasa lain. Selama kenal, saya tak pernah nampak buruk dia. Apabila dah kantoi, dia dah mula marah, tunjuk baran dan tak boleh terima nasihat”

“Masa hujung Jun 2021, saya buat ujian kehamilan sebab lambat datang haid. Pada masa sama, saya rancang nak buat kejutan birthday dia. Saya balik kerja, buat persiapan sejak pukul 7 malam”

“Dia sedang main game dalam bilik, saya ajak dia keluar bilik pukul 8 tapi sampai pukul 11 dia tak keluar. Pukul 11 saya masuk dan tutup game dia. Jadi dia marah. Kemudian saya tunjuk hasil ujian kehamilan pun dia tak kisah,” dakwanya.

Menurut wanita itu, dia turut berpindah ke rumah mentuanya dengan harapan lelaki itu akan berubah, namun keadaan bertambah teruk kerana mendakwa tidak menerima sokongan sesiapa.

Video yang dikongsi Nabielah mengenai kisah perkahwinannya tular menerusi TikTok.

Tambah Nabielah, dia juga mengalami depresi sehingga pernah dirawat di hospital sehinggalah akhirnya membawa diri dari kediaman tersebut.

“Bulan Februari lalu saya masuk hospital sebab depresi. Suami hantar saya ke hospital, sepanjang dirawat tak sekali pun dia hubungi saya. Pada hari nak discaj, saya hubungi dia tapi ada perempuan yang jawab marah-marah, siap tanya siapa saya? Dari situ kami mula gaduh besar”

“Balik rumah kami gaduh makin teruk. Jadi malam tu saya keluar dari rumah dan pergi ke sebuah hotel untuk tenangkan diri. Masa usia kandungan lapan bulan, saya akhirnya balik Kelantan. Lepas tu dia dah tak contact saya terus,” dakwanya.

Antara komen netizen di TikTok

Paling menyedihkan kata Nabielah, dia mendakwa bekas suaminya tidak menghiraukan permintaannya untuk melaungkan azan terhadap bayi yang baru dilahirkan sehingga dia bertindak membuat pendedahan menerusi aplikasi TikTok.

Kata Nabielah lagi, selepas video menjadi tular barulah lelaki itu datang ke Kelantan untuk menyelesaikan urusan sijil kelahiran sebelum mereka sah bercerai pada 24 April lalu, cukup sebulan selepas dia melahirkan bayi pada 24 Mac.

“Macam-macam saya usaha, dia tak hiraukan saya sampai saya bersalin. Saya minta dia azankan anak pun dia ‘palau’ saya, rasa macam pengemis. Seminggu saya dah bersalin, dah buat cukur jambul pun suami tak ada. Tapi dah sampai seminggu, itu yang saya luahkan dekat TikTok”

“Selepas beberapa hari video viral, abang saya dah masuk campur, minta dia lepaskan saya dan selesaikan sijil lahir, baru dia datang. Pada saya, saya hanya kongsi untuk pengajaran kepada orang lain. Bukan niat nak buka aib. Saya pun tak ada sebut nama keluarga dia, cuma kisah itu terlalu kejam,” dakwanya lagi.

Nabielah tidak menyesal berkahwin pada usia muda

Kata Nabielah, dia baru sahaja kembali semula ke ibu negara dan mengakui hidupnya kini jauh lebih tenang biarpun terpaksa menahan rindu berjauhan dengan anak yang dijaga keluarganya di Kelantan.

“Takkan tak rindu (anak). Dia je peneman saya. Tapi saya bersyukur dah tiada siapa kawal hidup saya. Sekarang hidup saya jauh lebih tenang, selama ini saya depresi duduk dengan ubat. Sekarang dah tak fikir depresi, saya fikir komitmen hidup je”

“Di TikTok, saya menerima sokongan dan ada juga kecaman netizen. Saya buat video bukan nak tuntut apa-apa, saya nak dia berubah untuk masa depan dia, agar tak buat lagi. Lepas cerai, saya nampak rezeki. Misalnya rezeki kesihatan”

“Saya hanya mewakili berjuta wanita kuat tanpa lelaki. Orang kecam saya tak kisah. Niat kerana Allah, saya hanya nak beri pengajaran. Cerai bukan pengakhiran hidup. Saya juga tak menyesal kahwin masa umur 20. Saya rasa bersyukur Allah uji begini, saya jumpa kekuatan saya,” ujarnya mengakhiri bicara.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: mstar/achikdia.com