Aku Baru Je Kawin Dengan Dvda Anak 3 SebeIum PKP, Mak SeIalu Tanya BiIa Nak Berc3rai

Gambar hanyalah ilusi. Baca perlahan-lahan. Semoga dapat pengajaran. Assalam semua. Saya kawin bulan feb haritu. Kawin dgn duda anak 3. Saya umur 30 suami pula 36. Macam ni, sebelum kawin saya ada bisnes beauty spa dan saloon tp sejak c0vd 19 saya tutup bisnes sementara. So lepas habis pkp haritu, saya nak on bisnes balik. Tapi suami saya larang.

Sebab keje saya tu memang layan bermacam2 org so dia risau. Jd saya tutup lah bisnes saya tu sampai harini. Untuk pengetahuan semua.

Bisnes saya tu saya usahakan dari saya umur 19 tahun sampailah harini so memang sayang lah kalau nak tutup. Selama tutup pun ramai yg cari saya sampai ke rumah.

Tp suami larang saya sebab risau apa2 jadi di musim v1rus macam ni. So saya iakan sahaja. Dengan bisnes tu juga saya sudah mampu beli rumah, kereta dan simpanan hampir setengah juta dalam asb.

Cuma masalahnya skrg mak saya paksa2 saya teruskan kerja saya. Katanya jgn dok bergantung dgn suami je. Mak saya ni pula asyik2 call saya tanya dah bercrai ke belum? Saya x tau apa motif mak cakap macam tu.

Mak saya tak suka dgn suami saya sebab dia duda dan ada anak. Bg mak saya anak2 tu jd beban sedangkan saya sgt sayangkan anak2 tiri saya. Mereka budak baik dan pintar.

Lepas ni saya dan suami akan pindah rumah agak jauh dari mak sebab suami dah beli rumah baru. Tp mak cakap dia nak ikut. Allahu. Mak saya muda lagi. Ayah saya pun masih ada.

Mak cakap nak tinggalkan ayah dan mak nak tingal dgn saya.. untuk pengetahuan korang semua. Dlu masa saya bisnes saya bg mak duit sebulan rm 1500.

Sekarang saya hanya mampu bg rm 500 je sebab saya ada bisnes online jg so untung sikit2 bg kat mak. Ayah saya pun bukan org susah. Bulan terima duit pencen.

Saya risau bila mak duduk dgn saya akan jd masalah pd rumah tangga saya sebab mak saya tak suka suami saya dan suka sindir2 suami saya. Dan untuk pengetahuan korang jg.

Rumah yg mak ayah saya duduk tu adalah rumah saya, saya hadiahkan untuk mak dan ayah saya. Cuma bingung kenapa mak nak duduk dgn saya. Lagi satu mak juga x suka anak2 tiri saya. Selalu buat muka ketat. Lagi satu, masa mak datang rumah saya, mak buang barang2 dan gambar2 arw4h isteri suami dan anak2 tiri saya semua menangis sebab takut.

Sebab tu saya xnak mak duduk dgn syaa. Saya taknak bukan sebab tak suka mak dan bukan x kenang budi tp saya tak nak timbul masalah dalam rumah tangga saya. saya sangat sayangkan mak.

Setiap minggu saya melawat mak. Tp perangai mak buat saya sedih. Pendapat korang perlu ke saya bawak mak saya tinggal dgn saya?

Saya tanya suami, suami cakap kalau saya setuju dia ok je. Tp saya risau sebab anak2 tiri saya tkut dgn mak saya.. nampak mak saya je mereka lari.

Ramai terkesan dgn perkongsian ini, apa reaksi warganet

Asiah Lin, Baik nya hati awk sis…bgi Sya tak perlulah sis bawa mak tggl sekali…mak tetap mak…ayah sis msh ada lagi dan msh muda..kenapa mak nak ekot sis dan sanggup tgglkan ayah.

Dr cerita sis ada sesuatu yg mak sis tidak puas hati…sebaik nya sis bincanglah dgn ayah tentang keputusan mak sis itu…sepatut nya mak sis bersyukur dia dpt menantu yg baik walaupun suami sis itu duda anak 3. Terplg lah pd sis sma ada mahu bawa mak tggl sekali atau tdk.

Rossa Aldama, Jangan bawak sis.. Kalau dh perangai mak sis macam tu jangan.. Ingat ye bukan senang nak cari suami bertanggogjawab. Tak salah pun dalam islam berkhawin dengan duda ada anak nie.

Yang salah RAMPAS laki orang.. Tu salah.. Kalau saya takkan bawak.. Melainkan mak sis ibu tunggal tiada sesape boleh dipertimbangkan lagi..

Kalau sis sayangkan rumah tangga biar jer.. Nanti dh terbiasa lah tu.. Jaga suami dan anak2 tiri sis.. Semoga perkhawinan sis berkekalan hingga ke jannah allah.

Nurul Yusnani, Xpyh laaa dik..ko da kawen so ko bina je la umahtgga ngn laki ko..ko ckp kt mak kp,syurga dia kat laki dia..dok la bapak ko leklok..jg laki sndri dr sebuk hal umhtgga ank..siap tnya soh crai bgai .pehal mak mcm tu..dia nk duet ko je dik..tp xpikir kbhgiaan ko..

skg ko duduk je asing,bisnes ko running slow2. tiap mggu ko ziarah mak ko.ko bkeras la ckp ko xnak mak ko duduk skli..ko nak nk cuba bina umhtgga sndri..jgn sb mak ko, ko plak bcrai berai nt..pikir leklok dik.

Itah Mahathir, Bagi aku…kasih mak sehingga ke syurga insyaallah… tetap perlu dihormati…Rasanya kalau mak nak ikut kamu suami isteri tu memang tak patut.

Rasanya bab duit tu kalau awak dah ada 1/2 juta kau bagi jelah mak tu selepuk rm30,000 ke dlm asb sekurangnya dpt dividen tahunan gak…senyap lah dia… nak fitnah mak kau nak duit je…tak baikkan…tapi mungkin itu dpt mengurangkan perasaan rasa bersalah…

Dapat anak tiri yg ditatang penuh kasih sayang itu pahala…bukan senang kan nak terima…Semoga bahgia & jodoh berpanjangan.

Nur Intan, macam inilah..sekarang Puan dah kahwin kan??so syurga Puan pada suami Puan..yg mak tu bincang elok2..rasanya kalau perangai mak Puan macam tu,,baik tak payah bawak stay sekali sebab mak Puan pun masih ada suami..lagipun Puan dah kahwin..if duduk serumah dgn mak lagi mengeruhkan keadaan,,baik elak sebolehnya..cakap elok2 nanti jumpa..

sebab mak yg baik takkan tanya macam tuu..dah crai ke?? akan support moral pada Puan..beruntung Puan sebab mempunyai suami dan anak tiri yg baik.

Saya tak kata mak Puan tak baik cuma sekarang mak Puan patut faham yg Puan dah kahwin..tu jaa..harap mak tuu berubah hati kelak..saya doakan hubungan Puan dan suami kekal hingga Jannah

Kyalilah, Dalam islam Allah da susun cantik kehidupan kita. Taat suami pada ibu bapanya, taat isteri pada suaminya, taat anak lelaki Berumahtangga atau pun belum Berumahtangga atau ank perempuan yg belum Berumahtangga pada ibunya.

So di sini demi menjaga hak suami dan perintah Allah adalah lebih baik jika puan berasingan dari ibu bapa puan, kerana aib rumahtangga lebih² aib suami itu baik disimpan didalam rumah daripada diketahui oleh orang lain (termasuk ibubapa).

Jagalaa hak² suami dengan baik. Banyak mana harta isteri simpan andai ALLAH tidak redha disebabkan sisuami ada terkesan didalam hati yang dia simpn bole jadi sia².

Hidup kita didunia hanya ingin jadi isteri atau hamba yang diredhai Allah . Jangan kejar syurga tapi kejar redha Allah. Semoga Allah Permudahkan segalanya buat puan dan family.

Siti Khadijah, Jangan risau kan mak awak. Sbb masih ada ayah. Pindah ikut suami tu. Jaga rumahtanga, berbahagia lah. Jangan bawa mak dan bagitahu mak awak dok mana. Tak berdosa pun sbb awak dah bagi rumah dah kat mak ayah tu.

Doakan yg baik baik dan ziarah je makayah. Tak perlu bawa mak dok dgn family awak yg baru di bina. Cari lah bahagia awak. Taat suami, patuh perintah Allah dan Rasulullah. Jaga amal ibadat bawa agama dlm rumahtanga. Wallahualam.

Nur Hidayu, Nasihat sy,jangan bawak sape2 tinggal sebumbung.sebab nanti rosak rumah tangga lagi2 kalau dah tahu prangai mak awak mcmtu.awak tahu akibatnya.elok2 awak bahagia,esok2 derita.hnya sebab mak awak.

lebih baik,awak beterus terang ckp dgn mak awak,awak sygkn rumahtangga awak.kalau mak awak nk awak bahagia,lebih baik jgn campur urusan anak…dah elok ada rumah,ada suami,nk cari masalah tinggalkan suami tu knape .. mcm x kena kt situ..

hati2 lah jgn rumahtangga awak ditimpa masalah…awak thu mak awak mcm mne..nasihat sy,jgn bawak tggl sebumbung….nahas nanti.

Nurul Hani, Utk puas kn aty mak awk tu..buka jek spa tu upah org jge..sis hye amik keuntungan jek..mgkin kalo sis beri wang blnja mcm selalu sis bg at mak sis br mak sis ok..psl mak sis nk dok skali tu baik xyh la…tkot hidup sis nanti akn.

Brpecah belah pulak..kte brpkir buruk dulu br pkir yg baik..letak dri sis kt tmpt laki sis..dimlot mmg kata ok tp di haty hye dye yg tahu..pkir pnjg laa.

Nur Zafea, Mmg syurga ada lh bwh tapak kaki ibu..kita berkata ahh dah berdosa..tp klu ketaatan kita pda ibu lihat pla pda apa yg kita kne taat..tgok cra Mak awak ni dia nk porak-peranda kn rmh tangga awak..

X perlu la kita ikut seratus peratus kata dia..cba bersemuka awak,suami,ayah awak dn ibu awak..kne jernihkan kmbli apa yg keruh..doa sllu pda Allah agar lembut ht ibu awak…kita klu boleh x nk luukakn ht ibu..tp dlmsa yg sama rmh tangga kita kne jaga jg.

Rasyida Adam, Anak2 nk menumpang kasih, mereka da kehilangan ibu.. Alhamdulillah ada insan yg mulia sudi mnjadi ibu n menyanyanyi mereka seikhlas hati..keutamaan sis focus pada rumah tangga..sis lebih tahu perihal mak sendri.

lebih buruknya kalau mak sis tumpang rumah sis, kesian ank2 emosi mereka blh terganggu sbb takut pada mak sis.. Suami sis masih org baru dlm keluarga sis, myb dia pun segan utk menidakkan mak mertua nk tinggal sekali.

Sis lbh tahu baik buruknya.. Ckp la elok2 dgn mak sis.. Sama ada mak sis terima atau x,dia kene terima juga keputusan yg sis buat..

Tentang bisnz tu dlm keadaan skrg ikut sahaja keputusan suami.. Duit bukan segalanya.. Kesihatan nyawa lagi penting..sy percaya suami tu bukan suka2 nk melarang..selagi ada c0v1d-19 ni bah4ya sentiasa ada.

Sabariah Omar, Xperlu bawa mak. Bukannya sis xboleh balik jumpa mak sis. Sis dh nampak masalah banyak boleh timbul dari mak sis kan. Sis nampak tu kan…. So xperlu bawa mak sis ikut sekali. Cakap nak privasi.

Hati sis kena kuat bila cakap pada mak sis xboleh. Sis sekarang dah bahagia kan..so kekalkan kebahagiaan tu.pasal spa sis tu…boleh je buka. Sis suruh pekerja sis yg buat kerja.

Sis memantau je.dari rumah pon boleh… Sop nak berniaga kena ikut.insyaallah xde apa2.. masa muda ni lah nak cari duit. Dah tua xlarat boleh rehat.

Masziana, Jgn cari psl… sis hidup dgn suami & anak2 tiri sis je… lgpon ayah sis msh ada kan… srh mak dok dgn ayah je… ckup la sis trus bg mak duit (wpon x sebyk msa sis bisnes) tp ttp ada… trus melawat mak cam biasa jika ada msa… dok jauh2 lg elok…

Hargai kebahagiaan yg sis nikmati skrg… wpon duda anak 3 suami mampu utk sara sis kan… dh beli rmh lg… anak2 tiri pon baik dgn sis kannnn… hargailah mereka.

Bkn srh derhaka tp sis x rasa bersalah pd ayah sis ke kalo pisahkan ayah & mak sis tu… bkn ke tmpt isteri adalah di sisi suami… apa motif mak sis nk dok dgn sis sdgkn sis dh berumahtgga…

Xkan lgsg x pikir psl suami dia sdri ayah sis tu… pikirlah elok2…explain pd mak sis dgn cara berhemah…buat keputusan yg terbaik utk kebahagiaan keluarga sis.

Apa pula kata dan pendapat anda. Jangan lupa kongsikan di ruangan komen.

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Borak La Apa Pon

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Kerana support kami! Thank You!

PERHATIAN:
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau segala komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Sekian terima kasih.

Anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah iniyang dikongsikan seperti berikut:

sumber: stehenajito