Lubang Misteri Muncul Setiap Musim Panas Menyedut Air Tasik Hingga Kering

Terdapat sebuah tasik dikenali ‘Lost L.ake’ di Oregon, Amerika Syarikat yang menyi.mpan mi.steri tersendiri. Pada musim gug.ur dan musim sejuk, tasik cetek yang terletak berhampiran jalan raya ini seperti kebanyakan tasik lain yang aman, bersih dan tenang.

Namun, setiap kali tiba musim p.anas, pengguna jalanraya yang melalui tasik ini tidak akan menemui perairan itu. Sebahagian tasik seluas 0.34 kilometer mengh.ilang dan berubah menjadi padang rumput. Maka tidak hairanlah mengapa tasik ini diberi nama Lost Lake.

Sebuah video merakam moment.um yang pelik, ketika air tasik Lost Lake disedut ke dalam luba.ng dengan diameter kira-kira 2 meter sehingga sebah.agian dasar tasik menjadi kering. Penduduk tempatan di Oregon mengatakan, fenomena itu telah berlaku sejak sekian lama

Ahli geologi menyifatkan fen.omena itu adalah disebabkan land.skap gunung berapi. Mereka percaya lava yang mengalir berhampiran permukaan tasik mengeras menjadi tiub lava. Bila tiba mu.sim panas lava itu cair menyebabkan air tasik mengalir ke bawah.

McHugh Williamette dari Nation.al Forest bekata, pada akhir musim lur.uh, jumlah air di tasik meleb.ihi kemampuan lubang yang ada di tasik itu untuk mengalirkan air, walaupun tiub lava sudah cair kerana hujan dan salji sering turun.

Apabila musim hujan berakhir, tasik sedalam 2.7 meter kehila.ngan sumber airnya. Dan air kemudian hilang meresap ke bawah tasik tersebut, kitaran ini berlaku setiap tahun.

McHugh mendakwa, air tasik mung.kin meresap ke bawah permukaan tanah yang po.ros, masuk semula ke akuifer besar, seterusnya air yang sama muncul menjadi mata air.

Penduduk tempatan pernah berhasrat menutup lubang tersebut. Nam.un, niat itu terpaksa dilupakan ketika diberitahu, ia mungkin boleh menyebab.kan penempatan penduduk dan pusat perniagaan berhampiran ditenggelami air.

Kata McHugh, Lost lake adalah Batu gunung berapi yang terbentuk 12,000 tahun yang lalu. Semasa batu muda terbentuk, batu itu dipe.nuhi dengan gelombang gas yang meninggalkan lia.ng liang ketika gas meresap ke udara.

walaubagaimanapun, orang tidak selalu menghargai tiup lava. “Di lo.st lake beberapa orang memasang lubang saliran dengan tidak sengaja dan juga membuang sampah ke tasik selama betahun tahun kata McHugh

“Kami tidak mahu mengganggu proses semula jadi, dan kami tidak menggalakkan usaha men.utup lubang itu, lebih lebih lagi lubang tasik cenderung melim.pah dan memban.jiri lebuhraya berdekatan: tambah McHugh lagi.

sumber: infomalaysiatrending

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Borak La Apa Pon

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Kerana support kami! Thank You!

PERHATIAN:
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau segala komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Sekian terima kasih.

Anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah iniyang dikongsikan seperti berikut: