Sangat Bi4dap, Kerana Tidak Pvas Hati, Pengantin LeIaki Hent4k KepaIa lsteri At4s PeIamin

Tindakan seorang pengantin lelaki yang tergamak menvmbuk kep4la isterinya di atas pelamin hanya kerana tidak dapat menerima kekalahan dalam satu permainan yang dimainkan dalam majlis perkahwinan mereka.

Tetamu lain terus terdiam

Menerusi video yang dimuat naik MailOnline, kejadian tersebut berlaku ketika pasangan mempelai itu sedang berdiri di atas pentas beberapa ketika selepas permainan selesai.

Selepas menyedari bahawa dia kalah di tangan isterinya, lelaki tersebut tiba-tiba menvmbuk belakang kepala wanita malang itu dengan kuat.

Pengantin perempuan itu dilihat terceng4ng dengan tindakan suaminya sebelum menangis kesakitan. Semua tetamu yang pada asalnya bersorak dan tertawa juga terdiam melihat inslden tersebut.

Wanita itu kemudian dibawa turun dari atas pelamin oleh pengapit sambil tangannya kekal memegang bahagian kepala yang ditvmbuk.

Menurut laporan MailOnline, tiada kenyataan daripada pihak berkuasa yang dibuat mengenai kejadian tersebut.

Rakaman perkahwinan itu menjadi tular di media sosial Asia Tengah dan rata-rata warganet menyelar perbuatan pengantin lelaki itu, dan berharap wanita tersebut mengambil tindakan yang sewajarnya.

Hvkum suami pvkul isteri dari prespektif Islam

Islam hanya membenarkan suami memvkul isterinya dengan bersyarat iaitu memvkul bertujuan untuk mendidi tanpa menced3rakan serta menjatuhkan maruah isteri. Pvkulan berbentuk pengajaran ini adalah cara terakhir yang boleh digunakan jika dua langkah ini gagal iaitu teguran baik dahulu dan kemudian memb0ikot tempat tidur.

Pukvlan juga hendaklah tidak menlnggalkan kesan dan tidak memvkul di muka.

Langkah awal

Berbicaralah mengenainya. Ajak suami untuk menceritakan segala masalah yang mungkin dia hadapi sehingga memilih melakukan kekerasan.

Pastikan sistem sokongan sentiasa disamping anda. Seeloknya berhubunglah dengan keluarga dan sahabat baik sebagai tempat bergantung jika berlaku sebarang kecemasan. Diingatkan segala alb rumah tangga masih perlu dijaga kerana kebanyakan campur tangan keluarga boleh menutup jalan perdamaian.

Cuba untuk belajar tentang sikap pem4rah suami dan kelakuannya. Aturkan sempadan antara kamu dan suami supaya dapat mengelakkan dari membuka pekuk am4rahnya.

Namun jika suami terus untuk memvkul anda sehingga menjejaskan kesihatan dan ment4l,

Langkah terakhir

Ambil gambar keced3raan yang dialami sebagai bukti.

Lakukan laporan p0lis dan minta untuk membuka kertas slasatan serta memohon Perintah Perlindungan Sementara. Dapatkan pemeriksaan doktor dari h0spital kerajaan dan pastikan anda terima laporan perubatan yang penuh.

Jika perlu, rujuk k3s ke Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk bantuan perlindungan. Buat keputusan yang tepat untuk berdamai (beri peluang) atau berpisah dengan cara yang baik. Sila pilih hidup untuk sayang diri anda dahulu.

Video:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber:ob/achikdia.com