Ifa Raziah Kata Ramai Yang Pakai Tudung Tapi Allah Tak Jemput Lagi Pergi Umrah Atau Haji

Nama pelakon dan penyanyi Ifa Raziah menjadi bualan warganet di platform media sosial. Ini susulan tular rakaman video yang memaparkan Ifa sedang ‘mengupas’ isu menutup aurat dan makanan halal.

Pakai tudung tapi mulut jahat

Menerusi video di TikTok @Nazrul_Al_Bangsari, Ifa, 47, menyatakan dia sudah tiga kali dijemput Allah SWT ke tanah suci Makkah biarpun belum menutup aurat dengan sempurna.

Tegas pemilik nama Saripah Raziah Mustapha, dengan menutup aurat bukan bermakna sudah patuh dengan suruhan Allah SWT.

Banyak benda lagi kita boleh ingat pada Allah, bukan setakat menutup aurat. Kalau setakat menutup aurat tapi tak solat, berzikir, tak buat amal jariah tak guna juga. Itu salah satunya.

Kita pun tak sempurna, banyak kekurangan.. Banyak juga orang yang pakai tudung pun tak pernah lagi Allah jemput pergi umrah atau haji. Tapi saya, belum pakai tudung tapi Allah dah jemput saya tiga kali dah.

Kalau aurat jaga tapi semua tak lengkap macam mana pula? Cuba jawab. Kalau pakai tudung tapi mulut jahat, dok mengata orang, fitnah orang. Saya pernah jumpa wanita bertudung tapi tak solat.

Saya orang Islam

Sementara itu, pelantun lagu Terus Terang turut menekankan restoran makanan Cina yang dikunjunginya di Butterworth, Pulau Pinang, mempunyai Sijil Pengesahan Halal.

Pengacara terkenal ini dilihat naik angin apabila ada netizen yang sangsi sehinggakan mendakwa dia makan daging babi.

Ini kedai Cina tapi banyak orang Melayu makan dekat sini. Mestilah halal, tak akan tak halal. Saya orang Islam kot.. tak akan nak makan yang jadi darah daging. Depa (netizen) ini tak puas hati, cakap saya makan babi. Kedai ini memang halal.

Saya memang suka makanan Cina tapi cari yang halal la. Banyak restoran Cina yang halal.

Di ruangan komen, rata-rata wargamaya tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dilontarkan oleh Ifa.

@serinaredzuawan: Ya Allah. Jauhilah kami dari tersalah dalam tutur kata, berilah hidayah kepada sesiapa yang dikehendakinya. Moga Kak Ifa akan menutup aurat.

@Nazrul_Al_Bangsari: Dia tak kenal benda wajib dan sunat. Tutup aurat wajib. Sedekah sunat, zikir sunat. Makkah itu tempat ujian bukan tanda Allah suka.

@Norsazwani: Jangan salahkan aurat tudung kak. Menutup aurat perintah Allah. Semoga dia diberikan hidayah.

@Ikaintan: Kekayaan dia tu la ujian terbesar untuk dia, dia lupa benda tu..

Ifa Raziah Dikecam Tayang Emas Penuh Di Lengan, Jari Depan Kaabah

Baru-baru ini, penyanyi dan usahawan Ifa Raziah dikecam kerana memakai gelang dan cincin emas ketika mengerjakan ibadah umrah.

Tidak hanya berdiam diri, menerusi satu video di Instagram Ifa menyelar netizen yang mengecamnya serta mengatakan tiada masalah untuknya memakai emas untuk beribadah.

“Apa salahnya? Engkau dekat rumah tengok emak engkau, Pakai gelang emas tidak, solat? Sama kan? Engkau tengok nenek engkau solat, ada pakai gelang emas? Sama sahaja”

“Aku pergi ke sana pakai gelang emas, ini, siapa yang bagi? Allah yang bagi. Apa masalahnya aku solat, buat ibadah aku pakai ini? Aku nak tunjuk ‘Allah engkau bagi dekat aku Allah’”

“Aku tengok perempuan Arab semua pakai emas, tak ada masalah pun. Komen masyarakat Malaysia ini, otak dia, tak betullah. Kurang waraslah. Dalam Islam pun, apa masalah pakai emas. Lelaki tak boleh pakai emas, sutera. Perempuan boleh pakai emas,” katanya.

Dalam pada itu, Ifa turut menegaskan dia ada merujuk pakar agama tentang perkara tersebut dimana ibadah tidak terbatal kerana memakai emas.

“Beliau katakan tiada satu pun hadis yang mengatakan haram bagi wanita yang memakai emas untuk bersolat mahupun melakukan apa-apa ibadah yang berkaitan dengan umrah atau haji.

“Malahan ibadah yang dilakukan tidak terbatal hanya kerana memakai emas. Yang paling penting ia bersih, suci dan bukan datang dari sumber yang diragui,” katanya.

Melaram Dengan Barang Kemas, Ifa Raziah Pasang Lima Orang ‘Bodyguard’

Memperagakan barang kemas yang bernilai ratusan ribu ringgit, pelakon Ifa Raziah telah menggajikan lima orang bodyguard atau pengawal peribadi untuk jaminan keselamatan.

Dah pasang bodyguard

Menurut Ifa, 47, dia terpaksa dikawal rapi kerana memakai barangan kemas sepanjang terlibat dengan program Starvendors Mega Fest Raya 2022.

Biarpun begitu, pemilik nama Saripah Raziah Mustapha menyatakan dia tidak sering menggayakan perhiasan itu cuma untuk majlis tertentu sahaja.

Risau barang kemas hilang? Tak kot. Sebab saya dah pasang lima orang bodyguard nanti sebab tahu sepanjang tiga hari program Starvendors itu diadakan, memang orang akan ramai.

Saya ini bukannya tiap-tiap hari pakai barang kemas begini. Cuma akan pakai masa majlis atau program tertentu sahaja.

Bukti dah berjaya

Dalam pada itu, pelantun lagu Terus Terang tidak ada niat untuk menayang kemewahan yang ada. Katanya, dia hanya ingin membuktikan kepada orang ramai yang dirinya sudah berjaya dalam bidang perniagaan.

Orang kita ini, biasanya suka menilai seseorang itu berjaya atau tidak menerusi harta benda yang dimiliki. Ada orang tayang kereta mewah, barangan berjenama dan sebagainya.

Tapi saya pakai barang kemas ini pula untuk buktikan kepada orang bahawa saya pun dah berjaya. Boleh dikatakan ia juga sebagai satu strategi pemasaran juga. Biar orang kenal dan tahu.

Di samping itu, pengacara terbabit juga tidak kisah jika ada yang menganggap barangan kemas yang digayakannya selama ini sebenarnya adalah emas tiruan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Sumber: TikTok @Nazrul_Al_Bangsari, OB, Instagram @ifa_raziah, Achikdia