Ini Pesanan Padu Dari Kak Ogy Kerana Memb3baskan Penghin4 4gama, AIasan ltu Tidak Boleh Diterima

Seniwati Ogy Ahmad Daud terkilan apabila wanita yang mengh1na lslam ketika membuat persembahan komedi minggu lalu dibebaskan dengan jaminan Jabatan Agama Wilayah Islam (JAWI) baru-baru ini.

Ogy atau nama penuhnya Fauziah Ahmad Daud berkata, perkara seperti ini tidak seharusnya terlepas sebegitu mudah hanya kerana wanita yang dikenali Siti Nuramira ‘bertiketkan’ kad orang kurang upaya (OKU).

“Ustaz @firdauswong kita kena buat sesuatu ini. Tak boleh lepaskan manusia-manusia macam ini. Dia mengh1na agama Islam”

“Kita yang menganut agama lslam nak biarkan sahajakah? Teruk kita disoal di sana nanti (akhlrat). Aku mar4h sangat ini,” katanya.

Sebelum ini di hantaran sama akaun Instagram miliknya, penerima anugerah Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia 1985 dan 1986 itu turut menegur pihak JAWI dengan menyertakan situasi.

“Bangklt JAWI H1na agama boleh lepas sebab 0KU”

“Masa dia dengan tujuh teman lelakinya, dia ada tunjuk kad OKU tk? Tolonglah buat apa sahaja boleh lepas asalkan ada kad OKU,” katanya..

“Ada MasaIah dgn Bngsa melayu ke” Tk cukup dengan itu, Ini kata2 kak Ogy buat Rizal

Masih belum reda isu wanita melakukan pertunjukan lawak yang didakwa menghlna lslam di sebuah kelab komedi di ibu kota, kini tular pula tentang pemilik kelab berkenaan menjadikan perkauman sebagai bahan jenakanya.

Ogy Persoal Motif Pemilik Kelab. Hal ini mendapat perhatian pelakon dan pengarah terkenal tanah air, Ogy Ahmad Daud, di mana dia berkongsi sebuah video yang memaparkan pemilik kelab komedi yang dikenali sebagai Rizal Van Geyzel membuat persembahan di kelabnya.

Menerusi klip video yang dikongsikan Ogy di Instagram-nya, Rizal membuat persembahan dalam bahasa tamil dengan menjadikan topik kaum melayu sebagai bahan lawak jenaka.

“Tahu Tak kenapa saya buat persembahan dalam bahasa tamil?”

“Sebab saya suka perli orang melayu”

“Saya boleh buat persembahan dalam bahasa inggeris tapi itu pun mereka tak boleh faham” Ucapnya.

Melihat entri yang ditulis Ogy pula, pengarah dan pelakon ini mempersoalkan tindakan pemilik kelab mengunakan topik perkauman sebagai bahan jenakanya.

“You ada masalah dengan bangsa melayu ke Rizal?” Coretnya.

Muatnaik yang dikongsikan Ogy mendapat perhatian warganet di media sosialnya, rata-rata ramai yang mengecam tindakan pemilik kelab tersebut yang menjadikan perkauman sebagai bahan lawak jenaka dan menyokong kelab berkenaan ditutup terus.

Netizen Banjiri Ruangan Komen

“Kalau dia ada masalah dengan melayu maka dia ada masalah juga dengan mak dia, pasal mak dia pun melayu”

“Jujur bagi saya.. Kelab komedi tak perlu ada”

“Eh lawak sampah lah. Tak suka orang melayu boleh berambus dari Malaysia” komen warganet.

“Anak seni yang rosak.. Merosakkan akhlak.. Rancangan macam ni tak perlu ada”

“Memang patut kelab ni ditutup”

“Memang lawak tu ada macam-macam jenis. Tapi ikut lah budaya sesuatu negara tu. Ni Malaysia, negara yang penuh dengan adab” komen mereka.

Sekadar info, pihak berkuasa tempatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah menggantung operasi kelab tersebut buat sementara waktu.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Sumber: Murai/utusan/achikdia.com